Fredagen den 13:e

+  

...Okej, så det har inte varit min bloggdag idag. Dock har jag umgåts med min matte bok och mitt naturkunskapsarbete hela dagen. Funny day, ha?

Idag är det fredagen den 13:e. Denna såkallade otursdag. Själv är jag inte skrockfull för fem öre, dock brukar jag skämta om att man inte borde gå ut en dag som denna, det kanske händer något;)
Men trots allt vet jag att det är många som är rädda en dag som denna. Dom tror på riktigt att denna dag bringar otur (Jag kan tillägga att mina kära pappa blev inlåst i en källare idag ;P)
Vad är dom egentligen rädda för?
Jag citerar wikipedia:

-"Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter."

-"Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag."

Så det verkar alltså ha nått med kristendommen och magi att göra, men i så fall skulle den kristna tron sitta djupare än så, t.o.m. icke religösa människor tror på otur fredagen den 13:e. Eller har det med gamla skrönor om magi att göra? Eller är det just religioner som är magin? Att tro på något av hela sitt hjärta.

Varför folk är rädda och skrockfulla mot fredagen den 13:e kommer vi nog aldrig kunna lista ut, och heller inte bota.
Jag vet iaf att jag har otur ofta och det är bara fredagen den 13:e några ytterst få gånger om året.



KOMMENTARER

tiffany
+  

sv; det hoppas jag också !! kram

Lona
+  

tack, ja de blir de. men jag gillar inte snölängre>< haha ^^ bloggkolla? (:

Jasmine
+  

Sv: Åh tack , din design är också superfin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till denna blogg!

Linda, 22 år ifrån Göteborg. Jag studerar Digital Design och har just nu en projektanställning som webbutvecklare. Här i bloggen kommer ni få följa mig genom mina studier inom Digital Design för att nå fram till mina mål, att bli en fastanställd webbutvecklare.



RSS 2.0