Fuska oskärpa

+  

Alla har vi sätt fina foton som har kort skärpedjup. Alltså där det finns ett föremål i förgrunden och sen är resten suddigt i bakgrunden. Nu tänkte jag visa hur man kan göra detta i photoshop.

Såhär kommer de se ut

Börja med att lägga in ditt foto i photoshop. Högerklicka på bilden och duplicera lagret.



Ha det översta lagret markerat och gå in på Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa.

Här tog jag värdet 24 px. Men detta beror helt på vad du har för bild, hur stor den är och så vidare. Testa dig fram.

Sedan går du in på Lager > Lagermask > Visa alla

Använd sedan penselverktyget. Ändra i färgpaletten så att svart ligger över den vita.




Måla sedan på bilden. De du målar med svart blir skarpt. Målar du utanför? Ja, då är det bara att fixa till det med att ändra till den vita färgen.

Några frågor?

KOMMENTARER


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till denna blogg!

Linda, 22 år ifrån Göteborg. Jag studerar Digital Design och har just nu en projektanställning som webbutvecklare. Här i bloggen kommer ni få följa mig genom mina studier inom Digital Design för att nå fram till mina mål, att bli en fastanställd webbutvecklare.



RSS 2.0